Waarom is Stichting Kristal opgericht?

Pilot

Van juni 2016 tot en met begin 2018 heeft er een pilot gedraaid van een leefgroep van Stichting Kristal. In totaal hebben 10 meiden tussen de 16 en 23 jaar in de Newtonlaan in Kruiningen gewoond. Er was professionele begeleiding in dienst van Stichting Kristal en een grote enthousiaste vrijwilligersgroep die elke dag het werk ondersteunde. Helaas moest begin 2018 de beslissing worden genomen dat het voortzetten van de leefgroep in de huidige vorm geen haalbaar concept was voor de toekomst. Daarbij komt dat de wetgeving voor jongeren met psychosociale problematiek ten positieve is veranderd. Vanuit de WMO zijn er nu meer mogelijkheden voor de begeleiding bij psychosociale problematiek. Stichting Kristal heeft er daarom voor gekozen om op een andere manier verder te gaan. Belangrijkste bevindingen van de pilot zijn:

• We hebben het verschil kunnen maken voor een aantal jongeren in een moeilijke periode in hun leven.
  • Jongeren met psychosociale problematiek zijn gebaat bij een normale dagstructuur en een normale en gezonde leefomgeving.
  • De inzet van vrijwilligers is zeer helpend en ondersteunend voor de doelgroep.
  • Het samen wonen en samen leven heeft voor- en nadelen.
  • Professionele begeleiding is alleen te bekostigen als er ook een WMO-indicatie is.
  • De doelgroep wordt 18-23 jaar. Jongeren tot 18 jaar zullen vanaf nu (eerst) doorverwezen worden naar Stichting Timon.